Ruiterfittips

Vijf looptips

1. Als beginnende loper kun je beter korte loopfases met lange wandelfases afwisselen.

2. Als je denkt niet meer te kunnen: loop dan nog een stukje verder….
3. Houd op met het gevoel dat je nog verder had kunnen lopen dan je had gewild.
4. Verhoog eerst het aantal trainingseenheden en dan pas de intensiteit.
5. Verhoog je loopsnelheid niet zolang je nog wandelfases moet inlassen.

Rek- en strekoefeningen (15 tot 30 seconden vasthouden)

Met je rug naar de box en je armen horizontaal naar achteren strekken: pak de spijlen beet en druk je borst naar voren.

Ga met je benen wijd uit elkaar staan en leun met je bovenlichaam naar voren, houd je vast aan de spijlen en druk je borst naar beneden.

Core-Stability

Misschien wel het allerbelangrijkste fysieke aspect voor de ruiter is het belang van een goede core(romp) stabiliteit.
Hier haal je namelijk al je kracht van je lichaam vandaan bij alles wat je doet.
Je core zorgt ervoor dat je bijvoorbeeld rechtop kan zitten en lopen/staan.
Als je geen goede core hebt, heb je ook geen controle over je lichaam.
D.m.v. aangepaste oefeningen op onder andere een Swiss-bal kan dit worden getraind.
Ook in het dagelijks leven heb je hier enorm veel profijt van.

Balans/evenwicht

Als je geen goede balans/evenwicht hebt is het natuurlijk heel moeilijk om op een paard te blijven zitten.
Wie een goede balans heeft en goed zijn evenwicht kan bewaren kan natuurlijk ook beter zijn of haar houding corrigeren wanneer het paard een onverwachte beweging maakt ten opzichte van iemand die geen goede balans heeft.
D.m.v. verschillende balans en evenwichtsoefeningen aangepast voor de ruiter kan je dit trainen.

Loopscholing/coördinatie
Het aansturen van je ledematen is uitermate belangrijk voor alles wat je doet en ook zeker voor de ruiter. De coördinatie en aansturing van je ledematen gebeurt door je hersenen, door dit te trainen krijg je dus een betere controle over je lichaam. D.m.v. loopscholing, dit is het aanleren van de juiste techniek om te kunnen lopen/hardlopen kun je de ultieme controle krijgen over de aansturing van je ledematen wat je weer verder helpt in de controle over het paard.
Kracht/uithoudingsvermogen

Paardrijden is op den duur behoorlijk intensief voor je lichaam en vraagt nogal wat uithoudings-en doorzettingsvermogen. Vaak zit je constant in dezelfde houding op het paard waardoor het voor sommige lichaamsdelen fysiek erg zwaar wordt en waardoor spieren zelfs kunnen gaan verzuren. Wanneer je je uithoudingsvermogen traint i.c.m. krachtoefeningen die je fysiek sterker maken kun je het langer volhouden op een paard en kun je zo lang mogelijk efficiënt rijden. Ook voor de ruiter hebben wij hier een speciaal programma voor.

Ballet/houding

De houding van een ruiter is erg belangrijk voor bijvoorbeeld dressuur, maar natuurlijk ook voor de controle over je paard. Met ballet kan je de juiste houding en uitstraling creëren.

Acrogym/teamwork, uitstraling
Om goed te kunnen samenwerken is vertrouwen en leiding geven/nemen heel belangrijk. d.m.v. acrogym kan je dit het beste trainen, leer op elkaar vertrouwen en durf de leiding te nemen en uit handen te geven.

Een ruiter is constant in beweging
Om goed te kunnen bewegen zijn zaken als coordinatie, balans, kracht en concentratie van belang. Voor ruiters is gebleken dat het doen van ruiterfit trainingen een uitstekende mogelijkheid is om het optimale uit talent, fysiek en energie te halen. Hoe beter de balans, hoe hoger het rendement.

Innovaties in de sport zijn steeds meer bepalend voor winst

Het zou voor iedere ruiter een uitdaging moeten zijn, om vanuit de veilige paardensportwereld de oversteek te maken naar de humane sporten en open te staan voor de methoden die in deze sporten worden gebruikt. Ruiterfit biedt de ruiter al deze mogelijkheden.
Door het doen van ruiterfit ontwikkelen de ruiters een betere lichaamsbewustwording en controle. Niet alleen de fysieke training is van belang, ook mentaal wordt de ruiter getraind. Door altijd weer vanuit je eigen kracht te denken en te handelen, word je een winnaar.

Fitheid van de ruiter is van groot en vaak van doorslaggevend belang om als combinatie beter te kunnen presteren.
De paardenrug heeft veel te verduren van ongetrainde ruiters die niet mee gaan in de bewegingen van het paard.
Het bevorderen van de fitheid van een ruiter door middel van ruiterfitness, voorkomt dan ook veel paardenleed.

Ruiterfit maakt de ruiter fit.